Zoufalé MŠMT má máslo na hlavě - Evoluce ve školství 3
V prvních dvou dílech jsem se věnoval mateřskému a základnímu školství. Dnes se zaměřím na střední školství.
Než se však žáci usadí v lavicích středních škol, musí ti, co chtějí na maturitní obory, projít sítem písemných jednotných přijímacích zkoušek z českého jazyka a matematiky. Myšlenka vytvoření přijímacích zkoušek nebyla špatná. Provedení je však zoufalé. Testy se nedaří a každým rokem přibývá připomínek a stížností z řad učitelů. Co je ještě horší, základní školy se přestávají v devátých třídách věnovat svým povinnostem. Mění výuku a připravují žáky na přijímací zkoušky. Důvod? Pochybný. Kdyby totiž byly testy řádně připravené, nebyla by tato činnost vůbec potřeba.
Osobně mi vadí na JPZ ještě více to, že zavírá dveře ke středoškolskému vzdělání některým rodinám. Cílem společnosti by přeci mělo být zvyšování vzdělanosti. A co udělal náš stát? Ve snaze dostat více dětí do učebních oborů, zavírá jim dveře do těch maturitních. Opak by měl být pravdou. Stát by se měl postarat o to, aby učební obory byly atraktivnější. Měl by do nich investovat daleko více financí i energie. Nebo je snad normální, že MŠMT podporuje žáka v učebním oboru částkou 160,- Kč na jeden školní rok = 16,- Kč na žáka a jeden měsíc? Kolik za takto směšnou částku asi nakoupíme nožů, válečků, plechů, misek, surovin a dalších potřeb pro vyučení takového cukráře? Pokud chceme zatraktivnit učební obory, musím jejich žákům nabídnout daleko více než dnes. Díky bohu, mnohé školy již dnes umí dělat zajímavé učební obory, ale je to díky nezměrnému úsilí jejich vedení a učitelů odborného výcviku, kteří doslova kouzlí. Naši učni díky učitelům vyhrávají celou řadu mezinárodních soutěží! Stát má však rozhodně máslo na hlavě.
Dalším problémem JPZ je jejich neopodstatněnost u řady oborů. Z tohoto důvodu bych se přikláněl k tomu, aby byly dobrovolné. Abychom tak zbytečně nevyautovali nadějné sportovce, hudebníky či například malíře ze středoškolských studií. Nezavírejme brány středních škol budoucím specialistům a virtuosum. Dejme pravomoc ředitelům rozhodovat. Oni vědí, jaká je jejich škola, a kdo studium zvládne. Stát od zeleného stolu to moc dobře ani vědět nemůže.Chtěl bych zdůraznit, že rozhodně nemám nic proti tomu, aby byly přijímací zkoušky. Jsou důležité. Ale je potřeba hledat lepší řešení. Různá řešení pro různé druhy škol.
Stejně jako u základních škol je třeba u těch středních upravit RVP. V mnoha oborech jsou zastaralé a ve většině je třeba i jejich redukce. U učebních oborů bych se přikláněl k redukci počtu hodin, které musí žáci strávit s lavicích. Uvědomme si, že ze ZŠ přichází na učební obory povětšinou žáci neúspěšní, žáci s četnými poruchami učení i žáci ze sociálně méně podnětného prostředí. A takový žák má udržet pozornost a sedět nad učebnicemi od osmi hodin ráno mnohdy až do šestnácté hodiny odpolední. To je opravdu masakr. Věřte mi. Následuje k tomu velmi často hodinová cesta domů (připočtěme i hodinu ráno do školy) a následně ještě plnění domácích úkolů, které zaberou další hodinu. Kolik takovému žákovi zbývá času na odpočinek a na záliby? Jaká efektivita výuky může následovat? Pokud bychom ubrali celkově pět hodin týdně, věřím, že bychom dokázali zkvalitnit vzdělávací proces. Pojďme se i bavit o tom, jestli by nebylo prospěšné část výuky převést na distanční. Samozřejmě ne tu klíčovou. Ale pokud bychom dokázali do výuky zařadit více projektů či skupinových prací, byla by distanční výuka vyloženě přínosem.
Již nyní je jasné, že celá středoškolská výuka potřebuje daleko větší podporu státu. Vidím to u nás ve škole na výuce odborného výcviku či praxí. Daleko efektivnější je výuka na našich školních dílnách, kde jsme schopni zajistit prvotřídní kvalitu. Provoz školních dílen je však nejen finančně náročný, ale ztěžují nám ho různá neskutečně přísná nařízení státu. O tom však na MŠMT „nemají ani páru“.
Závěrem bych se rád věnoval maturitě. Dospěli jsme do stádia, kdy by bylo potřeba jasně definovat maturitu pro gymnázia, obchodní akademie a podobné „všeobecné střední školy“ a jinou pro střední odborné školy. Přikláněl bych se k tomu, aby na „všeobecných SŠ“ byla zaměřena v teoretické rovině (stávající stav) a aby na SOŠ byla ještě více zaměřena na odbornou rovinu. Aby zde žáci museli vykonat z odborných předmětů projekt, praktickou maturitu i ústní maturitu. Nechť například budoucí paní učitelky studia SPgŠ předvedou při praktické maturitě celý jeden den s dětmi v MŠ a ukáží tak svoji připravenost na své budoucí povolání. Současná „jednotná“ maturita pro všechny je už myslím jaksi za zenitem.
Toto zamyšlení není rozhodně namířeno proti učitelům základních škol. Osobně si vážím všech učitelů. Je cíleno proti současnému systému. Ten je podle mého názoru zralý ke změnám.
Pěkné dny všem.
Štefan Klíma
Jen mimoň se diví, proč bude stávka ve školách
Vážení čtenáři, rodiče, žáci, studenti a ostatní, situace ve školství je opravdu alarmující. V diskusích a v novinových článcích létá řada polopravd a termínů, které nemusí být na první dobrou pochopitelné.
Štefan Klíma
Už dost vyvolávání paniky ve školách
Vážení čtenáři, vážené paní učitelky, vážení kolegové učitelé. Rok se s rokem sešel a před pár hodinami zazvonily "zvony" na chodbách našich škol na dva měsíce naposledy.
Štefan Klíma
Jak změnit přijímací řízení?
V souvislosti s letošními problémy, které provází přijímací řízení, již několik let promýšlím, že by bylo potřeba přepracovat současný systém celého přijímacího řízení. Kritiků je spousta, ale návrhů moc není.
Štefan Klíma
Rodiče, žáci – přijímací zkoušky a kvalita vzdělávání záleží i na vás
Vážení rodiče, kolegyně, kolegové, přišla chvíle, kdy musíme spojit své síly. Vždyť nám všem jde o budoucnost dětí! Jedině společný tlak může pomoci zlepšit situaci a budoucnost našich dětí!
Štefan Klíma
Rozvrat a devastace vzdělávání 2023
?Vážení rodiče, maminky, tatínkové, tento článek je určen především vám. Věřím totiž, že vaším prvořadým cílem je co nejkvalitnější vzdělávání vašich dětí. Stejný cíl má i naprostá většina pracovníků škol. Jenže...
Štefan Klíma
A dost! Ministři, neničte budoucnost našich dětí!
Nová doba přináší staré pořádky (bohužel), alespoň to tak působí v Karmelitské ulici, kde sídlí MŠMT, a na ministerstvu financí.
Štefan Klíma
Z deníku šíleného ředitele 4
Podobnost se životem jakéhokoliv ředitele mateřské, základní či střední školy je čistě náhodná... Fejeton o životě ředitele školy
Štefan Klíma
Nový ministr školství
Už od poledne se objevují jména případných nových ministrů školství. Zatím však ani jedno z jmen není slibným tahákem. Bohužel...
Štefan Klíma
Krize přijímacího řízení
Od 28. dubna - po zveřejnění výsledků – jsem denně řešil i padesát telefonátů zoufalých rodičů. Často to byli rodiče uchazečů, kteří měli v pololetí průměrný prospěch 1,2 – 1,5. Situace byla pro mnohé opravdu zoufalá.
Štefan Klíma
Andělé strážní o Vánocích
Odpojte se prosím na chvíli od okolního světa, vypněte svá ostatní elektronická zařízení a pojďte se s námi ponořit do světa andělů, do světa zážitků, krásy a do historie Vánoc. Zatímco děti počítají, kdy skončí škola a ...
Štefan Klíma
Kam kráčíš naše školství?
Týmy "odborníků" neustále vytvářejí různé složité strategie. Nejsem odborník, jsem obyčejný učitel a ředitel školy, ale pokusil jsem se vytvořit jednoduché desatero rozvoje vzdělávacího systému s naší zemi.
Štefan Klíma
Poselství 2021
Poselství 2021 - určené nejen pracovníkům ve školství. Přijměme rok 2021 sice s pokorou, ale zároveň s hrdostí k pedagogickému stavu. Nezapomeňme při našem poslání na úsměvy, lidskost, spravedlnost ale i na toleranci a úctu k dru
Štefan Klíma
Vánoční pohlazení
Vážené přátelé, po vyčerpávajících měsících jsme se přiblížili Štědrému dni a Vánocům. Začíná taktéž období slunovratu a přichází nové, nepoznané. Věřme, že přichází lepší dny.
Štefan Klíma
Sedm R k přežití
Rozum, respekt, radost, resilience, ... to jsou jiná R než-li rouška, rozestup a ruce. Dala by se přidat i další R - jako například relaxace či rákoska...
Štefan Klíma
„Rozvaha, pokora a rozum v hrsti, to je to, oč tu nyní běží.“
Pustit všechny žáky do škol? Nebo ne? Jsou daleko lepší řešení pane ministře Plago a pane ministře Blatný.
Štefan Klíma
Distanční výuka. Sorry jako...
Řada "odborníků" nám ve sdělovacích prostředcích neustále předhazuje, že vše spojené s distanční výukou je špatně. To "odborník" je záměrně v uvozovkách. Nejsou to odborníci, jsou to lidé, kteří mluví do něčeho, čemu nerozumí.
Štefan Klíma
Jak učit? Musíme myslet více na individualitu žáků i na jejich rodiče
Pohled učitele a ředitele školy na současnou distanční výuku. Mysleme více na individualitu a na rodiny. /motivační text - vůbec bych si nedovolil někomu radit :)
Štefan Klíma
"Máte slovo" aneb Co se nevešlo
Včera jsem bohužel v pořadu „Máte slovo“ nemohl sdělit některé podstatné myšlenky. Rozhodl jsem se je v sepsat do tohoto článku.
Štefan Klíma
Selhání v případu Covid 19
Tento článek nemá za cíl posuzovat, zda Covid 19 je nebo není rýmička. V tomto článku se zamýšlím nad chybami, které se dosud učinily a zároveň předkládá řešení.
Štefan Klíma
Nezavírejme střední školy bez rozmyslu, pane Prymulo
Opravdu je v populaci mezi 16–19 letými pravděpodobnost nákazy nejvyšší. Z toho důvodu chápu, že se hledá řešení, jak snížit počet nakažených a reprodukční číslo. Zavření SŠ je sice nejjednodušší řešení, ale ne nejlepší!
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2065x