Kam kráčíš naše školství?
DESATERO VZDĚLÁVACÍHO SYSTÉMU ČR
- 1. MŠ – snížení počtu žáků v jedné tříd na maximálně 22, financování „překryvu“ učitelů MŠ. Je třeba si uvědomit, že mateřské školy jsou první základem vzdělávacího systému. Neplatí, že v MŠ si děti hrají!
- 2. MŠ – kodifikování třídního učitele a zavedení příplatku ve výši 1.500 – 2.500 Kč. Přesun učitelů MŠ do 11. platové třídy.
- 3. ZŠ – rozvolnění učiva na 1. stupni ZŠ tak, aby žáci měli čas si učivo dostatečně upevnit a bylo dost času na procvičování.
- 4. ZŠ – stanovení maximální počtu žáků v 1. a 2. třídě na 24 žáků, financování dělených hodin ČJ, M a cizího jazyka. První stupeň ZŠ je naprosto klíčovým stavebním kamenem celého vzdělávání.
- 5. ZŠ – osmá a devátá třída – umožnit žákům vybírat si volitelné zaměření, stanovit základní minimum a nadstavbu ve F, Z, CH, D, PŘ a ve výchovných předmětech VV, HV (souvisí s výběrem volitelného zaměření). Takto by bylo možné snížit počty hodin v učebních plánech v každém ročníku o 1-3 hodiny.
- 6. SŠ - snížit maximální počty hodin v učebních plánech, mírně redukovat obsah RVP, zejména u učebních oborů.
- 7. Inkluze – umožnit ředitelům škol, aby rozhodovali o přijetí inkludovaného žáka podle možností školy; umožnit existenci speciálních tříd při ZŠ, zachovat Speciální ZŠ a neomezovat jejich provoz.
- 8. VŠ – významně investovat do rozvoje modernizace pedagogických fakult. Změnit systém akreditace oborů tak, aby umožňoval státu zajistit dostatek kvalifikovaných učitelů.
- 9. Výrazně navýšit finance na zlepšení podmínek vzdělávání. Zvýšit příspěvek ONIV na žáka ze současných 20,- Kč na středních školách na minimálně 500,- Kč a školní rok. Stejnou výši stanovit i na základních školách.
- 10. ČŠI přetransformovat na metodický orgán, který by byl nápomocen školám všeho typu. Celkově musíme systém více orientovat na kvalitu vzdělávání, nikolive na kvantitu.
- Toto je cílový stav. Na cestě k němu je celá řada překážek, které je potřeba překonat. Autor si je toho vědom. Proto nehledejme, proč to nejde, ale dělejme kroky pro to, aby šlo.
Štefan Klíma
Jen mimoň se diví, proč bude stávka ve školách
Vážení čtenáři, rodiče, žáci, studenti a ostatní, situace ve školství je opravdu alarmující. V diskusích a v novinových článcích létá řada polopravd a termínů, které nemusí být na první dobrou pochopitelné.
Štefan Klíma
Už dost vyvolávání paniky ve školách
Vážení čtenáři, vážené paní učitelky, vážení kolegové učitelé. Rok se s rokem sešel a před pár hodinami zazvonily "zvony" na chodbách našich škol na dva měsíce naposledy.
Štefan Klíma
Jak změnit přijímací řízení?
V souvislosti s letošními problémy, které provází přijímací řízení, již několik let promýšlím, že by bylo potřeba přepracovat současný systém celého přijímacího řízení. Kritiků je spousta, ale návrhů moc není.
Štefan Klíma
Rodiče, žáci – přijímací zkoušky a kvalita vzdělávání záleží i na vás
Vážení rodiče, kolegyně, kolegové, přišla chvíle, kdy musíme spojit své síly. Vždyť nám všem jde o budoucnost dětí! Jedině společný tlak může pomoci zlepšit situaci a budoucnost našich dětí!
Štefan Klíma
Rozvrat a devastace vzdělávání 2023
?Vážení rodiče, maminky, tatínkové, tento článek je určen především vám. Věřím totiž, že vaším prvořadým cílem je co nejkvalitnější vzdělávání vašich dětí. Stejný cíl má i naprostá většina pracovníků škol. Jenže...
Štefan Klíma
A dost! Ministři, neničte budoucnost našich dětí!
Nová doba přináší staré pořádky (bohužel), alespoň to tak působí v Karmelitské ulici, kde sídlí MŠMT, a na ministerstvu financí.
Štefan Klíma
Z deníku šíleného ředitele 4
Podobnost se životem jakéhokoliv ředitele mateřské, základní či střední školy je čistě náhodná... Fejeton o životě ředitele školy
Štefan Klíma
Nový ministr školství
Už od poledne se objevují jména případných nových ministrů školství. Zatím však ani jedno z jmen není slibným tahákem. Bohužel...
Štefan Klíma
Krize přijímacího řízení
Od 28. dubna - po zveřejnění výsledků – jsem denně řešil i padesát telefonátů zoufalých rodičů. Často to byli rodiče uchazečů, kteří měli v pololetí průměrný prospěch 1,2 – 1,5. Situace byla pro mnohé opravdu zoufalá.
Štefan Klíma
Andělé strážní o Vánocích
Odpojte se prosím na chvíli od okolního světa, vypněte svá ostatní elektronická zařízení a pojďte se s námi ponořit do světa andělů, do světa zážitků, krásy a do historie Vánoc. Zatímco děti počítají, kdy skončí škola a ...
Štefan Klíma
Poselství 2021
Poselství 2021 - určené nejen pracovníkům ve školství. Přijměme rok 2021 sice s pokorou, ale zároveň s hrdostí k pedagogickému stavu. Nezapomeňme při našem poslání na úsměvy, lidskost, spravedlnost ale i na toleranci a úctu k dru
Štefan Klíma
Vánoční pohlazení
Vážené přátelé, po vyčerpávajících měsících jsme se přiblížili Štědrému dni a Vánocům. Začíná taktéž období slunovratu a přichází nové, nepoznané. Věřme, že přichází lepší dny.
Štefan Klíma
Sedm R k přežití
Rozum, respekt, radost, resilience, ... to jsou jiná R než-li rouška, rozestup a ruce. Dala by se přidat i další R - jako například relaxace či rákoska...
Štefan Klíma
„Rozvaha, pokora a rozum v hrsti, to je to, oč tu nyní běží.“
Pustit všechny žáky do škol? Nebo ne? Jsou daleko lepší řešení pane ministře Plago a pane ministře Blatný.
Štefan Klíma
Distanční výuka. Sorry jako...
Řada "odborníků" nám ve sdělovacích prostředcích neustále předhazuje, že vše spojené s distanční výukou je špatně. To "odborník" je záměrně v uvozovkách. Nejsou to odborníci, jsou to lidé, kteří mluví do něčeho, čemu nerozumí.
Štefan Klíma
Jak učit? Musíme myslet více na individualitu žáků i na jejich rodiče
Pohled učitele a ředitele školy na současnou distanční výuku. Mysleme více na individualitu a na rodiny. /motivační text - vůbec bych si nedovolil někomu radit :)
Štefan Klíma
"Máte slovo" aneb Co se nevešlo
Včera jsem bohužel v pořadu „Máte slovo“ nemohl sdělit některé podstatné myšlenky. Rozhodl jsem se je v sepsat do tohoto článku.
Štefan Klíma
Selhání v případu Covid 19
Tento článek nemá za cíl posuzovat, zda Covid 19 je nebo není rýmička. V tomto článku se zamýšlím nad chybami, které se dosud učinily a zároveň předkládá řešení.
Štefan Klíma
Nezavírejme střední školy bez rozmyslu, pane Prymulo
Opravdu je v populaci mezi 16–19 letými pravděpodobnost nákazy nejvyšší. Z toho důvodu chápu, že se hledá řešení, jak snížit počet nakažených a reprodukční číslo. Zavření SŠ je sice nejjednodušší řešení, ale ne nejlepší!
Štefan Klíma
Naprosté selhání státu a ministerstva školství
Vážení čtenáři, kolegyně, kolegové, žáci, rodiče, již řadu měsíců volám po kvalitnějším řízení školství. A zejména vyzývám odpovědné orgány k vytvoření kvalitních algoritmů pro řešení různých situací v našich školách v souvislost
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2065x