A dost! Ministři, neničte budoucnost našich dětí!
Státnímu rozpočtu chybí finance. Kde je jednoduché brát? Každý si dokáže doplnit. Je to však rozumná cesta? Nebo naopak harakiri? Rád bych ozřejmil rodičům dětí a veřejnosti, co je na vzdělávacím systému klíčové právě pro ně.
- Vzdělávání dětí začíná již v mateřských školách. Jedná se o první klíčové období ve vývoji člověka směrem ke vzdělání. V MŠ se totiž děti musí naučit základy, které jsou podstatné pro nástup do ZŠ (barvy, tvary, stříhání nůžkami, komunikaci ve skupině, rozvíjí se hrubá i jemná motorika, fungování ve skupině…). Již v MŠ můžete dítě výborně připravit pro jeho nástup do první třídy. Nebo také může vzniknout první handicap, který se bude nabalovat a růst. Za posledních jedenáct let jsem navštívil stovky MŠ a skláním se před naprostou většinou paní učitelek. Je však také pravda, že četní politici a část veřejnosti důležitost vzdělávání v MŠ hrubě podceňuje. Ne, MŠ opravdu nejsou zaopatřovací či hlídací instituce! Mateřské školy jsou nedílnou a důležitou součástí vzdělávání. Potěšitelné je, že většina zřizovatelů MŠ podporuje, jak jen to jde. Velkým přínosem jsou kvalitní střední pedagogické školy, které připravují paní učitelky. Čeká nás však ještě velké úsilí, aby si toto uvědomili i na MŠMT a zejména ti, kteří o financování vzdělávání rozhodují.
- Nastupujeme do základní školy. Co potřebují děti = žáci zde? Samozřejmě prvořadí jsou výborní učitelé. Abychom takové měli, je nezbytná jejich prvotřídní příprava na vysokých školách. Musí však také uživit rodinu a k výuce potřebují moderní pomůcky. Základní chybou politiků jest, že srovnávají platy učitelů s průměrem zaměstnanců. Učitelé totiž mají předepsané VŠ vzdělání pedagogického směru (a doufám, že to tak zůstane), a jejich platy by se tudíž měli porovnávat s platy VŠ zaměstnanců. Jinak ty nejlepší do škol prostě nedostaneme, nebo nám utečou. Většina z nás jsme maminka či tatínek. A je tedy v našem zájmu, aby před našimi dětmi stáli ti nejlepší z nejlepších. Když jsem u učitelů, chtěl bych vyvrátit ještě jeden mýtus. Tím je pracovní doba učitelů. Jen zapšklý zpátečník může tvrdit, že učitelé pracují málo. Opak je pravdou. V nedávném průzkumu jsme zjistili, že učitelé pracují v průměru 202 hodin měsíčně. Oni totiž učitelé „pouze“ neučí. Vykonávají dozory, připravují a organizují celou řadu akcí, vyplňují stohy „papírů“, píší posudky, dělají přípravy, opravují sešity, písemky, vytváří pomůcky…A jsme u dalšího současného kamene úrazu. Již v tomto roce pokrátil stát výdaje na pomůcky státním školám o jednu miliardu. To spolu s vysokými výdaji na nemocenské náhrady znamená, že totálně zlikvidoval jakoukoli možnost pořízení učebnic a učebních pomůcek. Kdyby se to týkalo jen jednoho roku, školy by to přežily. Jak však všichni víme, zastaralost pomůcek i učebnic je doslova děsivá. A bude hůře. A já se ptám rodičů, opravdu chcete, aby se zhoršovalo vzdělávání vašich dětí? Stojí nám za to škrtnout miliardu (nehledě na inflaci, která situaci ještě zhoršuje) naším dětem, jejich budoucnosti? Nebo by měl stát hledat úspory jinde?
- Před lety jsme změnili systém zejména v základním školství a spustili takzvanou inkluzi. Bohužel, parametry jsou nastavené tak, že ředitelé škol nemají dostatečné pravomoci pro to, aby inkluze byla přínosná. To oni přeci vědí, co jejich škola zvládne a co je již za hranou. Co je prospěšné pro žáky samotné. Jenže pravomoc nikde. Odborníci volají po příchodu psychologů a speciálních pedagogů do škol. Jsou potřeba i další odborníci. Jenže přichází další rána, krácení úvazků asistentů. Vše se řeší nesystémově. Když k tomu všemu připočteme narůstající administrativu, reformy RVP a následně ŠVP, které budou muset zpracovávat opět učitelé, přichází ŠACH – MAT. Řítíme se opět do problému s nedostatkem učitelů. Již nyní jich chybí tisíce. Ti současní jsou již tak přetížení, že jich řada zvažuje odchod ze školství. Řada tentokrát ale nejsou jednotky procent, nyní hrozí odchodem tisíce učitelů. Jejich přetížení navíc ohrožuje jejich zdravotní stav, či logicky přivolá vyhoření. Ani jedno přeci nechceme.
- Ze zmíněných argumentů jasně vyplývá, že potřebujeme do vzdělávacího systému vnést klid, stabilizaci, nepředkládat neustále zbytečné a nesmyslné změny (výuka od devíti, 10 přihlášek a další). Myslím, že postačují nyní změny RVP. Ty musíme připravit opravdu důkladně a smysluplně. Chceme-li zachovat kvalitu vzdělávání, anebo ji dokonce navyšovat (a o to se my – zaměstnanci škol, snažíme), je nezbytné financovat dostatečně i vše potřebné. A znovu opakuji, úspory musí stát hledat nikoliv v budoucnosti, tedy ve vzdělávání. Naopak, vzdělávací systém je třeba podpořit. To nám v dalších letech pomůže lépe zvládat krizové situace.
- Střední školství nejvíce trpí doslova mizernou podporou učebních oborů. Proč politici vymýšlí neustále změny u oborů maturitních je mi záhadou. Je to totiž cesta obráceným směrem. Potřebujeme významnou podporu a modernizaci učebních oborů. Aby bylo rodičům i jejich dětem jasné, že být vyučen není nic méněcenného. Není to Mission: Impossible. V naší škole jsme učební obory modernizovali a modernizujeme. A věřte, jde to. Všechny obory máme „až po střechu“ plné. A úspěšnost u závěrečných zkoušek 99 %. Přestaňme tedy vymýšlet nesmysly jako deset přihlášek a soustřeďme se na podstatu. Podpořme vzdělávání na středních školách tam, kde to bude přínosné pro budoucnost naší zemi.
- Vzdělání by mělo být prioritou každého národa. Je naprosto klíčové. Proto je školné na vysokých školách podle mě špatně. Za prvé - odradí celou řadu nadaných. A nepomůže ani stipendium. Pracuji s těmi obyčejnými lidmi každý den. Za druhé, každá půjčka je svým způsobem uvrhnutí do nevolnictví. Nemyslím si, že je úplně to pravé ořechové hned na startu života lidi zadlužit (nehledě k tomu, že potřebují finance na založení rodiny, na bydlení...pak ani odložené školné nedává smysl). Na druhou stranu, byl bych pro verzi, že každý občan by měl právo na bezplatné vzdělání na VŠ v první volbě. Možná ve druhé (každý může udělat chybu). Pak už ne. Je třeba hledat finance na záchranu rozpočtu jinde - třeba tím, že z rozpočtu MŠMT nebudou odtékat zbytečně některé finance.
Palčivých bodů v našem vzdělávání je samozřejmě daleko více. Situace ve školách mateřských, základních i středních, jak ji sleduji, začíná houstnout. My, učitelé, chceme dělat svoji práci nejlépe, jak jen to jde. Připomeňme si však jedno neotřelé moudro: „Stokrát nic umořilo osla“.
Rodiče, občané této země, chtějme pro naše děti to nejlepší. Udělejme vše pro to, aby naše děti dosáhly na lepší vzdělání. Aby se jednou měly lépe. Protože o to dnes jde.
Štefan Klíma
Jen mimoň se diví, proč bude stávka ve školách
Vážení čtenáři, rodiče, žáci, studenti a ostatní, situace ve školství je opravdu alarmující. V diskusích a v novinových článcích létá řada polopravd a termínů, které nemusí být na první dobrou pochopitelné.
Štefan Klíma
Už dost vyvolávání paniky ve školách
Vážení čtenáři, vážené paní učitelky, vážení kolegové učitelé. Rok se s rokem sešel a před pár hodinami zazvonily "zvony" na chodbách našich škol na dva měsíce naposledy.
Štefan Klíma
Jak změnit přijímací řízení?
V souvislosti s letošními problémy, které provází přijímací řízení, již několik let promýšlím, že by bylo potřeba přepracovat současný systém celého přijímacího řízení. Kritiků je spousta, ale návrhů moc není.
Štefan Klíma
Rodiče, žáci – přijímací zkoušky a kvalita vzdělávání záleží i na vás
Vážení rodiče, kolegyně, kolegové, přišla chvíle, kdy musíme spojit své síly. Vždyť nám všem jde o budoucnost dětí! Jedině společný tlak může pomoci zlepšit situaci a budoucnost našich dětí!
Štefan Klíma
Rozvrat a devastace vzdělávání 2023
?Vážení rodiče, maminky, tatínkové, tento článek je určen především vám. Věřím totiž, že vaším prvořadým cílem je co nejkvalitnější vzdělávání vašich dětí. Stejný cíl má i naprostá většina pracovníků škol. Jenže...
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje
Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhlodala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...
Exprezident Klaus nepovažuje dvacet let Česka v EU za úspěšné období
Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...
OBRAZEM: Dvě různá řešení příkladu s cukrovím. Řešte hlavolamy přijímaček
Na vyhodnocení jednotné přijímací zkoušky budou uchazeči o střední školy a víceletá gymnázia čekat...
Lidé radši vystupovali dřív. Za jízdu v opilosti dostal autobusák podmínku
Podmínkou potrestal Okresní soud v Lounech šoféra autobusu, který loni v červnu vezl silně opilý...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2065x