Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

A dost, pane ministře

Pane ministře, my, učitelé, chceme učit naše žáky, chceme mít dobré vztahy s rodiči, chceme dělat svoji práci, jak nejlépe umíme. Chceme, aby veřejnost byla s našimi službami spokojena. Nestavte svými nedobře zváženými kroky...

Vážený pane ministře,

po vypuknutí korona krize jste se nejdříve na dlouhé týdny odmlčel. To samé nemohli udělat učitelé (mohli, ale neměli na to povahu), kteří se ihned 11. března vrhli doslova po hlavě do neprobádaného území distanční výuky. Makali a dřeli, učili se a učili. Hledali nové metody a formy práce. Sháněli počítače a notebooky. Nenechali své žáky na pospas. Mnozí vstávali s prvním zakokrháním kohoutů a okamžitě se vrhali po hlavě do práce s žáky a končili v pozdních nočních hodinách. Velmi si vážím všech učitelů, kteří ukázali, že naše školství je na tom daleko lépe, než mnozí říkají. Před všemi učiteli se skláním a pomyslně odhazuji svůj širák v dál. Obrovské uznání si zaslouží i všichni zaměstnanci mateřských škol, kteří byli a jsou vystaveni největšímu nebezpečí, a přesto trpělivě odvádějí svoji práci v kolektivu až 28 dětí. Nikdo dosud neprokázal, že jejich práce je i v současnosti směrem k nákaze bezpečná. Dá se dokonce říci, že nikdo se s učiteli nebavil.

Uplynula drahná doba, a konečně jste se pane ministře začal objevovat ve médiích. Jenže, místo abyste začal vysvětlovat své kroky a svá opatření, odpovídal jste na dotazy vyhýbavě. Také jste se neustále odkazoval na rozhodnutí ministerstva zdravotnictví. To ale ještě nemělo býti to nejhorší.

Po zveřejnění prvních manuálů, jali se ředitelé škol řešit, jak je naplnit v praxi. Řešení většinou nejsou vůbec jednoduchá, protože to vypadá, že manuály tvořili lidé, kteří v praxi školu viděli možná zpovzdálí, či lidé, kteří řídí menší školy, které jsou možná na řízení jednodušší. Když už jsme vymysleli, jak zrealizovat návrat žáků do škol, přišly první změny. Ředitelé své krizové plány začali předělávat. Ani ne po týdnu se ukázalo, že některé body vlastně nelze zrealizovat, a tak jste prohlásil, že ty manuály jsou vlastně takové nezávazné. A aby nebylo všemu konec, opět jste na MŠMT vysvětlovali některé okolnosti jinak a jinak. Přišel první květnový víkend. A co čert nechtěl? Opět dochází ve vysvětlování ze strany MŠMT ke změnám. A objevují se první náznaky, takové pokusné balonky, že pustíme do škol nejen žáky prvních stupňů, devátých tříd a maturanty (na učně se ve vyjádření zapomnělo a zapomíná), ale že bychom mohli do škol pozvat žáky druhého stupně či žáky středních škol.

Aby bylo jasno, vůbec nemám nic proti tomu, aby se žáci vrátili do škol. Nikdo ale zaměstnancům škol nevysvětlil, proč je to možné tak najednou. A hlavně stále nevíme, a ukazují to i první případy škol, kde se vyskytli žáci nakažení koronavirem, jaké kroky mají školy v tomto případě udělat. A nevíme to ani dnes. To je první zásadní problém. Nebo je vám pane ministře jedno, co bude s maturanty v případě nákazy ve škole? Co bude s žáky devátých tříd, pokud budou muset do karantény? Vaším úkolem, pane ministře, je komunikovat s námi, s učiteli. A tento úkol se vám bohužel vůbec nedaří. Když jste nastoupil do funkce, celkem komunikace fungovala, co jste řekl, mělo i hlavu a patu a učitelé Vám fandili. Učitelé Vám věřili.

Druhým problémem je to, že většina vašich rozhodnutí od druhé poloviny dubna zbourala to, co se podařilo během krátké doby učitelům a rodičům vytvořit. Zničil jste důvěru rodičů ve školu. Zničil jste tak pracně vybudovaný vztah. Svými rozhodnutími a změnami opět stavíte veřejnost proti ředitelům škol, a proti učitelům. Možná si to neuvědomujete, ale je to prostě tak. Vidím to v každodenní praxi a slyším to od mnohých pracovníků ze škol. Tedy těch, kterých se vaše rozhodnutí týkají.

Opravdu všechny nápady z MŠMT jsou vykomunikované s praktiky? Kdyby ano, byla by situace ve školství jiná, o poznání lepší. Komu nasloucháte?

Dnešním rozhodnutím, kdy opět stavíte vše na hlavu, ředitelům jejich práci ještě více ztěžujete. Mohou tak opět všechny plány přepracovat. Všichni ředitelé to zvládnou, ale uvědomujete si, jak strašně jim jejich, již tak náročnou práci, komplikujete?  Uvědomujete si, že mnozí rodiče si vysvětlí to, že některé školy se nebudou moci otevřít dalším žákům tak, že jejich učitelé jsou líní a nechce se jim pracovat?  Vy prostě nechápete, že vytvářením neustálých změn zhoršujete situaci a vztahy ve školství. Bohužel. To, co byste měl budovat svými rozhodnutími, bortíte.

Pane ministře, my, učitelé, chceme učit naše žáky, chceme mít dobré vztahy s rodiči, chceme dělat svoji práci, jak nejlépe umíme. Chceme, aby veřejnost byla s našimi službami spokojena. Nestavte svými nedobře zváženými kroky rodiče proti školám. Zvažte lépe, které kroky jsou pro školství prospěšné.

Mgr. Štefan Klíma, ředitel školy – ISŠ a SPgŠ, Mladá Boleslav, Na Karmeli 206

Autor: Štefan Klíma | pondělí 25.5.2020 22:20 | karma článku: 43,71 | přečteno: 9666x
  • Další články autora

Štefan Klíma

Jen mimoň se diví, proč bude stávka ve školách

Vážení čtenáři, rodiče, žáci, studenti a ostatní, situace ve školství je opravdu alarmující. V diskusích a v novinových článcích létá řada polopravd a termínů, které nemusí být na první dobrou pochopitelné.

22.11.2023 v 18:32 | Karma: 31,68 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Už dost vyvolávání paniky ve školách

Vážení čtenáři, vážené paní učitelky, vážení kolegové učitelé. Rok se s rokem sešel a před pár hodinami zazvonily "zvony" na chodbách našich škol na dva měsíce naposledy.

1.7.2023 v 20:03 | Karma: 23,95 | Přečteno: 701x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Jak změnit přijímací řízení?

V souvislosti s letošními problémy, které provází přijímací řízení, již několik let promýšlím, že by bylo potřeba přepracovat současný systém celého přijímacího řízení. Kritiků je spousta, ale návrhů moc není.

18.5.2023 v 15:19 | Karma: 17,39 | Přečteno: 446x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Rodiče, žáci – přijímací zkoušky a kvalita vzdělávání záleží i na vás

Vážení rodiče, kolegyně, kolegové, přišla chvíle, kdy musíme spojit své síly. Vždyť nám všem jde o budoucnost dětí! Jedině společný tlak může pomoci zlepšit situaci a budoucnost našich dětí!

17.5.2023 v 11:10 | Karma: 31,11 | Přečteno: 3387x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Rozvrat a devastace vzdělávání 2023

?Vážení rodiče, maminky, tatínkové, tento článek je určen především vám. Věřím totiž, že vaším prvořadým cílem je co nejkvalitnější vzdělávání vašich dětí. Stejný cíl má i naprostá většina pracovníků škol. Jenže...

1.5.2023 v 9:19 | Karma: 45,13 | Přečteno: 9276x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

A dost! Ministři, neničte budoucnost našich dětí!

Nová doba přináší staré pořádky (bohužel), alespoň to tak působí v Karmelitské ulici, kde sídlí MŠMT, a na ministerstvu financí.

8.11.2022 v 12:47 | Karma: 31,44 | Přečteno: 1385x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Z deníku šíleného ředitele 4

Podobnost se životem jakéhokoliv ředitele mateřské, základní či střední školy je čistě náhodná... Fejeton o životě ředitele školy

17.9.2022 v 8:49 | Karma: 42,18 | Přečteno: 6427x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Nový ministr školství

Už od poledne se objevují jména případných nových ministrů školství. Zatím však ani jedno z jmen není slibným tahákem. Bohužel...

19.6.2022 v 17:31 | Karma: 25,16 | Přečteno: 886x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Krize přijímacího řízení

Od 28. dubna - po zveřejnění výsledků – jsem denně řešil i padesát telefonátů zoufalých rodičů. Často to byli rodiče uchazečů, kteří měli v pololetí průměrný prospěch 1,2 – 1,5. Situace byla pro mnohé opravdu zoufalá.

24.5.2022 v 13:31 | Karma: 35,94 | Přečteno: 6012x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Andělé strážní o Vánocích

Odpojte se prosím na chvíli od okolního světa, vypněte svá ostatní elektronická zařízení a pojďte se s námi ponořit do světa andělů, do světa zážitků, krásy a do historie Vánoc. Zatímco děti počítají, kdy skončí škola a ...

19.12.2021 v 10:24 | Karma: 20,33 | Přečteno: 688x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Kam kráčíš naše školství?

Týmy "odborníků" neustále vytvářejí různé složité strategie. Nejsem odborník, jsem obyčejný učitel a ředitel školy, ale pokusil jsem se vytvořit jednoduché desatero rozvoje vzdělávacího systému s naší zemi.

24.1.2021 v 18:47 | Karma: 22,16 | Přečteno: 792x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Poselství 2021

Poselství 2021 - určené nejen pracovníkům ve školství. Přijměme rok 2021 sice s pokorou, ale zároveň s hrdostí k pedagogickému stavu. Nezapomeňme při našem poslání na úsměvy, lidskost, spravedlnost ale i na toleranci a úctu k dru

30.12.2020 v 20:53 | Karma: 13,70 | Přečteno: 236x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Vánoční pohlazení

Vážené přátelé, po vyčerpávajících měsících jsme se přiblížili Štědrému dni a Vánocům. Začíná taktéž období slunovratu a přichází nové, nepoznané. Věřme, že přichází lepší dny.

24.12.2020 v 11:22 | Karma: 11,45 | Přečteno: 121x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Sedm R k přežití

Rozum, respekt, radost, resilience, ... to jsou jiná R než-li rouška, rozestup a ruce. Dala by se přidat i další R - jako například relaxace či rákoska...

19.11.2020 v 22:18 | Karma: 16,63 | Přečteno: 407x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

„Rozvaha, pokora a rozum v hrsti, to je to, oč tu nyní běží.“

Pustit všechny žáky do škol? Nebo ne? Jsou daleko lepší řešení pane ministře Plago a pane ministře Blatný.

14.11.2020 v 15:20 | Karma: 23,94 | Přečteno: 1368x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Distanční výuka. Sorry jako...

Řada "odborníků" nám ve sdělovacích prostředcích neustále předhazuje, že vše spojené s distanční výukou je špatně. To "odborník" je záměrně v uvozovkách. Nejsou to odborníci, jsou to lidé, kteří mluví do něčeho, čemu nerozumí.

10.11.2020 v 14:07 | Karma: 28,38 | Přečteno: 2570x | Diskuse| Videoblogy

Štefan Klíma

Jak učit? Musíme myslet více na individualitu žáků i na jejich rodiče

Pohled učitele a ředitele školy na současnou distanční výuku. Mysleme více na individualitu a na rodiny. /motivační text - vůbec bych si nedovolil někomu radit :)

21.10.2020 v 16:26 | Karma: 17,04 | Přečteno: 527x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

"Máte slovo" aneb Co se nevešlo

Včera jsem bohužel v pořadu „Máte slovo“ nemohl sdělit některé podstatné myšlenky. Rozhodl jsem se je v sepsat do tohoto článku.

16.10.2020 v 15:25 | Karma: 25,01 | Přečteno: 1846x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Selhání v případu Covid 19

Tento článek nemá za cíl posuzovat, zda Covid 19 je nebo není rýmička. V tomto článku se zamýšlím nad chybami, které se dosud učinily a zároveň předkládá řešení.

13.10.2020 v 20:08 | Karma: 19,73 | Přečteno: 648x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Nezavírejme střední školy bez rozmyslu, pane Prymulo

Opravdu je v populaci mezi 16–19 letými pravděpodobnost nákazy nejvyšší. Z toho důvodu chápu, že se hledá řešení, jak snížit počet nakažených a reprodukční číslo. Zavření SŠ je sice nejjednodušší řešení, ale ne nejlepší!

27.9.2020 v 19:17 | Karma: 34,70 | Přečteno: 5261x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2065x
Ředitel ISŠ a SPgŠ Mladá Boleslav, autor 5 učebnic - Vývojová psychologie pro učitele, Obecná psychologie pro učitele, Zeměpis cestovního ruchu...

Seznam rubrik