Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Školství - je třeba revoluce či evoluce?

Je krátce po jednotných přijímacích zkouškách a po písemných maturitách a ve sdělovacích prostředcích se objevila řada článků, ve kterých se řeší, proč nejsou žáci úspěšnější. Revoluce? Evoluce? To je to, oč tu běží

Je krátce po jednotných přijímacích zkouškách a po písemných maturitách a ve sdělovacích prostředcích se objevila řada článků, ve kterých se řeší, proč nejsou žáci úspěšnější.

Prošel jsem písemné práce, které mám k dispozici, a stejně jako v minulých letech jsem dospěl k závěru, že velmi často žáci chybují z důvodu neznalosti základních principů českého jazyka či matematiky.  Druhým důvodem je to, že se do složitějších úloh ani nepustí.  Chtěl bych přispět svým názorem k veřejné debatě. Nechci kritizovat stávající systém. Ten prošel od roku 1989 mnoha revolucemi, z nichž vytvoření ŠVP byla ta nejzásadnější. Oč zásadnější, o to méně zvládnutá. Ale to je jiné téma.

Byl bych rád, kdyby si všichni uvědomili, že vzdělávání dětí nezačíná v první třídě základní školy. Nesmí se totiž zapomínat na mateřské školy. Dávno jsou pryč doby, kdy si děti ve „školce“ jen hrály. Dnes kromě her mají paní učitelky v MŠ za úkol děti naučit řadu dalších činností, rozvíjet jejich jemnou i hrubou motoriku, socializovat je či v dětech vypěstovat vztah k hudbě, sportování, estetice… K tomu všemu potřebujete kvalifikované paní učitelky. Těch výborných máme velké množství /z cest po MŠ, kam chodí na praxi naše žákyně, jich znám opravdu hodně a pomyslně před nimi smekám klobouk/ a SPgŠ se snaží vzdělávat další, které by zaplnily prázdná místa. K nim však ještě potřebujeme lepší podmínky pro mateřské školy. Jedná se zejména o snížení počtu dětí na jednu paní učitelku. Současný stav (až 28 dětí na 1) je naprosto zoufalý. Musíme si uvědomit, že navíc do MŠ přibyly dvouleté děti a že se zvyšuje počet dětí se závažnými poruchami. S klesající porodností by tedy bylo nutné postupně snižovat normativ počtu dětí, nebo „jednoduše“ navýšit počet paní učitelek na 2, a to po celou pracovní dobu. Takto bychom daleko lépe zvládli přípravu dětí na vstup do základních škol.

Dalším krokem zcela jednoznačně musí být redukce RVP a učebních plánů základních škol. V současnosti to ve škole vypadá jako pořádný kvapík. Jeden den vysvětlíme látku, druhý den jedeme na další a dost často i zkoušíme tu včerejší. Šílené! Je třeba se vrátit k systému, kdy bude čas na to, abychom látku nejen probrali, ale abychom měli i dost času na její upevnění a opakování. Léta jsem dělal ředitele na základní škole. Jedním z cílů naší školy bylo to, aby žáci nepracovali neustále ve spěchu. Vydal jsem pokyny, že je lepší některé učivo nestihnout, ale raději postavit pořádné základy. Mnoho let jsme se o to snažili a celorepublikové testy nám následně daly za pravdu. Naši žáci se umisťovali mezi nejlepšími 10 % základních škol jak v českém jazyce, tak v matematice.  Spěch ve výuce vede k tomu, že - s výjimkou nejlepších - všichni ostatní žáci nemají základy natolik pevné, aby se časem nezbortily. Druhým faktem je, že přílišný spěch žákům notně kazil rukopis. A pokud žák píše neúhledně, vede to ke zvýšení chybovosti v jeho práci.

Současný systém PH max nám umožňuje i návrat k intenzivnější práci s žáky. Připomněl bych osvědčenou metodu v první až třetí třídě a tou bylo dělení třídy na dvě poloviny. Bylo by velmi prospěšné začít takto dělit český jazyk, matematiku a cizí jazyk – alespoň jednou či dvakrát týdně. V polovině třídy se učitel může věnovat daleko více individuálnímu přístupu k žákům. Věřte, že výsledek by se brzy ukázal. Na vteřinku odbočím ze ZŠ na naši SŠ. S blížící se maturitou z matematiky jsme k tomuto kroku přistoupili právě v tomto předmětu. Byli jsme překvapeni, že výsledky žáků se posunuly tak, že známky v úrovni 4 a 5 téměř vymizely.

Dalším pozitivním krokem by bylo upravení učebních plánů na druhých stupních základních škol. Je vědecky dokázáno, že pokud rozvíjíte člověka v dovednostech, ke kterým má dispozice, dosáhnete významného posunu. Kacířská myšlenka – musíme opravdu učit všechny žáky na druhém stupni všechny předměty se stejnou hodinovou dotací? Nebylo by lepší upravit základ „okrajovějších“ předmětů a nabídnout žákům individualizaci jen v některém z nich? Uvedu příklad. Jestliže má žák hudební sluch, pojďme ho naučit základy, vytvořme u něj vztah k hudbě. A pokud má výtvarné cítění, rozvíjejme v něm spíše to. Obdobné by to mohlo být u předmětů, jako je fyzika, přírodopis, chemie… Možná to zní moc kacířsky, ale pokuste se nad těmito kroky alespoň přemýšlet, hledat v nich to pozitivní. Zásadní je myšlenka, jestli chceme vzdělávat a vychovávat špičky, či chceme průměrnou šeď. Pro mě je zásadní i to, abychom minimalizovali žáky neúspěšné, otrávené či doslova zašlapané do země. O tom bude ale pokračování na téma změny na středních školách.

Jak vidno, není třeba revoluce. Postačí evoluce....

Pěkné dny všem. 

 

Autor: Štefan Klíma | úterý 9.6.2020 20:12 | karma článku: 21,13 | přečteno: 357x
  • Další články autora

Štefan Klíma

Jen mimoň se diví, proč bude stávka ve školách

Vážení čtenáři, rodiče, žáci, studenti a ostatní, situace ve školství je opravdu alarmující. V diskusích a v novinových článcích létá řada polopravd a termínů, které nemusí být na první dobrou pochopitelné.

22.11.2023 v 18:32 | Karma: 31,68 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Už dost vyvolávání paniky ve školách

Vážení čtenáři, vážené paní učitelky, vážení kolegové učitelé. Rok se s rokem sešel a před pár hodinami zazvonily "zvony" na chodbách našich škol na dva měsíce naposledy.

1.7.2023 v 20:03 | Karma: 23,95 | Přečteno: 701x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Jak změnit přijímací řízení?

V souvislosti s letošními problémy, které provází přijímací řízení, již několik let promýšlím, že by bylo potřeba přepracovat současný systém celého přijímacího řízení. Kritiků je spousta, ale návrhů moc není.

18.5.2023 v 15:19 | Karma: 17,39 | Přečteno: 446x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Rodiče, žáci – přijímací zkoušky a kvalita vzdělávání záleží i na vás

Vážení rodiče, kolegyně, kolegové, přišla chvíle, kdy musíme spojit své síly. Vždyť nám všem jde o budoucnost dětí! Jedině společný tlak může pomoci zlepšit situaci a budoucnost našich dětí!

17.5.2023 v 11:10 | Karma: 31,11 | Přečteno: 3387x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Rozvrat a devastace vzdělávání 2023

?Vážení rodiče, maminky, tatínkové, tento článek je určen především vám. Věřím totiž, že vaším prvořadým cílem je co nejkvalitnější vzdělávání vašich dětí. Stejný cíl má i naprostá většina pracovníků škol. Jenže...

1.5.2023 v 9:19 | Karma: 45,13 | Přečteno: 9276x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

A dost! Ministři, neničte budoucnost našich dětí!

Nová doba přináší staré pořádky (bohužel), alespoň to tak působí v Karmelitské ulici, kde sídlí MŠMT, a na ministerstvu financí.

8.11.2022 v 12:47 | Karma: 31,44 | Přečteno: 1386x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Z deníku šíleného ředitele 4

Podobnost se životem jakéhokoliv ředitele mateřské, základní či střední školy je čistě náhodná... Fejeton o životě ředitele školy

17.9.2022 v 8:49 | Karma: 42,18 | Přečteno: 6427x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Nový ministr školství

Už od poledne se objevují jména případných nových ministrů školství. Zatím však ani jedno z jmen není slibným tahákem. Bohužel...

19.6.2022 v 17:31 | Karma: 25,16 | Přečteno: 886x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Krize přijímacího řízení

Od 28. dubna - po zveřejnění výsledků – jsem denně řešil i padesát telefonátů zoufalých rodičů. Často to byli rodiče uchazečů, kteří měli v pololetí průměrný prospěch 1,2 – 1,5. Situace byla pro mnohé opravdu zoufalá.

24.5.2022 v 13:31 | Karma: 35,94 | Přečteno: 6012x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Andělé strážní o Vánocích

Odpojte se prosím na chvíli od okolního světa, vypněte svá ostatní elektronická zařízení a pojďte se s námi ponořit do světa andělů, do světa zážitků, krásy a do historie Vánoc. Zatímco děti počítají, kdy skončí škola a ...

19.12.2021 v 10:24 | Karma: 20,33 | Přečteno: 688x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Kam kráčíš naše školství?

Týmy "odborníků" neustále vytvářejí různé složité strategie. Nejsem odborník, jsem obyčejný učitel a ředitel školy, ale pokusil jsem se vytvořit jednoduché desatero rozvoje vzdělávacího systému s naší zemi.

24.1.2021 v 18:47 | Karma: 22,16 | Přečteno: 792x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Poselství 2021

Poselství 2021 - určené nejen pracovníkům ve školství. Přijměme rok 2021 sice s pokorou, ale zároveň s hrdostí k pedagogickému stavu. Nezapomeňme při našem poslání na úsměvy, lidskost, spravedlnost ale i na toleranci a úctu k dru

30.12.2020 v 20:53 | Karma: 13,70 | Přečteno: 236x | Diskuse| Politika

Štefan Klíma

Vánoční pohlazení

Vážené přátelé, po vyčerpávajících měsících jsme se přiblížili Štědrému dni a Vánocům. Začíná taktéž období slunovratu a přichází nové, nepoznané. Věřme, že přichází lepší dny.

24.12.2020 v 11:22 | Karma: 11,45 | Přečteno: 121x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Sedm R k přežití

Rozum, respekt, radost, resilience, ... to jsou jiná R než-li rouška, rozestup a ruce. Dala by se přidat i další R - jako například relaxace či rákoska...

19.11.2020 v 22:18 | Karma: 16,63 | Přečteno: 407x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

„Rozvaha, pokora a rozum v hrsti, to je to, oč tu nyní běží.“

Pustit všechny žáky do škol? Nebo ne? Jsou daleko lepší řešení pane ministře Plago a pane ministře Blatný.

14.11.2020 v 15:20 | Karma: 23,94 | Přečteno: 1369x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Distanční výuka. Sorry jako...

Řada "odborníků" nám ve sdělovacích prostředcích neustále předhazuje, že vše spojené s distanční výukou je špatně. To "odborník" je záměrně v uvozovkách. Nejsou to odborníci, jsou to lidé, kteří mluví do něčeho, čemu nerozumí.

10.11.2020 v 14:07 | Karma: 28,38 | Přečteno: 2571x | Diskuse| Videoblogy

Štefan Klíma

Jak učit? Musíme myslet více na individualitu žáků i na jejich rodiče

Pohled učitele a ředitele školy na současnou distanční výuku. Mysleme více na individualitu a na rodiny. /motivační text - vůbec bych si nedovolil někomu radit :)

21.10.2020 v 16:26 | Karma: 17,04 | Přečteno: 527x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

"Máte slovo" aneb Co se nevešlo

Včera jsem bohužel v pořadu „Máte slovo“ nemohl sdělit některé podstatné myšlenky. Rozhodl jsem se je v sepsat do tohoto článku.

16.10.2020 v 15:25 | Karma: 25,01 | Přečteno: 1846x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Selhání v případu Covid 19

Tento článek nemá za cíl posuzovat, zda Covid 19 je nebo není rýmička. V tomto článku se zamýšlím nad chybami, které se dosud učinily a zároveň předkládá řešení.

13.10.2020 v 20:08 | Karma: 19,73 | Přečteno: 648x | Diskuse| Společnost

Štefan Klíma

Nezavírejme střední školy bez rozmyslu, pane Prymulo

Opravdu je v populaci mezi 16–19 letými pravděpodobnost nákazy nejvyšší. Z toho důvodu chápu, že se hledá řešení, jak snížit počet nakažených a reprodukční číslo. Zavření SŠ je sice nejjednodušší řešení, ale ne nejlepší!

27.9.2020 v 19:17 | Karma: 34,70 | Přečteno: 5261x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2065x
Ředitel ISŠ a SPgŠ Mladá Boleslav, autor 5 učebnic - Vývojová psychologie pro učitele, Obecná psychologie pro učitele, Zeměpis cestovního ruchu...

Seznam rubrik