Školství - je třeba revoluce či evoluce?
Je krátce po jednotných přijímacích zkouškách a po písemných maturitách a ve sdělovacích prostředcích se objevila řada článků, ve kterých se řeší, proč nejsou žáci úspěšnější.
Prošel jsem písemné práce, které mám k dispozici, a stejně jako v minulých letech jsem dospěl k závěru, že velmi často žáci chybují z důvodu neznalosti základních principů českého jazyka či matematiky. Druhým důvodem je to, že se do složitějších úloh ani nepustí. Chtěl bych přispět svým názorem k veřejné debatě. Nechci kritizovat stávající systém. Ten prošel od roku 1989 mnoha revolucemi, z nichž vytvoření ŠVP byla ta nejzásadnější. Oč zásadnější, o to méně zvládnutá. Ale to je jiné téma.
Byl bych rád, kdyby si všichni uvědomili, že vzdělávání dětí nezačíná v první třídě základní školy. Nesmí se totiž zapomínat na mateřské školy. Dávno jsou pryč doby, kdy si děti ve „školce“ jen hrály. Dnes kromě her mají paní učitelky v MŠ za úkol děti naučit řadu dalších činností, rozvíjet jejich jemnou i hrubou motoriku, socializovat je či v dětech vypěstovat vztah k hudbě, sportování, estetice… K tomu všemu potřebujete kvalifikované paní učitelky. Těch výborných máme velké množství /z cest po MŠ, kam chodí na praxi naše žákyně, jich znám opravdu hodně a pomyslně před nimi smekám klobouk/ a SPgŠ se snaží vzdělávat další, které by zaplnily prázdná místa. K nim však ještě potřebujeme lepší podmínky pro mateřské školy. Jedná se zejména o snížení počtu dětí na jednu paní učitelku. Současný stav (až 28 dětí na 1) je naprosto zoufalý. Musíme si uvědomit, že navíc do MŠ přibyly dvouleté děti a že se zvyšuje počet dětí se závažnými poruchami. S klesající porodností by tedy bylo nutné postupně snižovat normativ počtu dětí, nebo „jednoduše“ navýšit počet paní učitelek na 2, a to po celou pracovní dobu. Takto bychom daleko lépe zvládli přípravu dětí na vstup do základních škol.
Dalším krokem zcela jednoznačně musí být redukce RVP a učebních plánů základních škol. V současnosti to ve škole vypadá jako pořádný kvapík. Jeden den vysvětlíme látku, druhý den jedeme na další a dost často i zkoušíme tu včerejší. Šílené! Je třeba se vrátit k systému, kdy bude čas na to, abychom látku nejen probrali, ale abychom měli i dost času na její upevnění a opakování. Léta jsem dělal ředitele na základní škole. Jedním z cílů naší školy bylo to, aby žáci nepracovali neustále ve spěchu. Vydal jsem pokyny, že je lepší některé učivo nestihnout, ale raději postavit pořádné základy. Mnoho let jsme se o to snažili a celorepublikové testy nám následně daly za pravdu. Naši žáci se umisťovali mezi nejlepšími 10 % základních škol jak v českém jazyce, tak v matematice. Spěch ve výuce vede k tomu, že - s výjimkou nejlepších - všichni ostatní žáci nemají základy natolik pevné, aby se časem nezbortily. Druhým faktem je, že přílišný spěch žákům notně kazil rukopis. A pokud žák píše neúhledně, vede to ke zvýšení chybovosti v jeho práci.
Současný systém PH max nám umožňuje i návrat k intenzivnější práci s žáky. Připomněl bych osvědčenou metodu v první až třetí třídě a tou bylo dělení třídy na dvě poloviny. Bylo by velmi prospěšné začít takto dělit český jazyk, matematiku a cizí jazyk – alespoň jednou či dvakrát týdně. V polovině třídy se učitel může věnovat daleko více individuálnímu přístupu k žákům. Věřte, že výsledek by se brzy ukázal. Na vteřinku odbočím ze ZŠ na naši SŠ. S blížící se maturitou z matematiky jsme k tomuto kroku přistoupili právě v tomto předmětu. Byli jsme překvapeni, že výsledky žáků se posunuly tak, že známky v úrovni 4 a 5 téměř vymizely.
Dalším pozitivním krokem by bylo upravení učebních plánů na druhých stupních základních škol. Je vědecky dokázáno, že pokud rozvíjíte člověka v dovednostech, ke kterým má dispozice, dosáhnete významného posunu. Kacířská myšlenka – musíme opravdu učit všechny žáky na druhém stupni všechny předměty se stejnou hodinovou dotací? Nebylo by lepší upravit základ „okrajovějších“ předmětů a nabídnout žákům individualizaci jen v některém z nich? Uvedu příklad. Jestliže má žák hudební sluch, pojďme ho naučit základy, vytvořme u něj vztah k hudbě. A pokud má výtvarné cítění, rozvíjejme v něm spíše to. Obdobné by to mohlo být u předmětů, jako je fyzika, přírodopis, chemie… Možná to zní moc kacířsky, ale pokuste se nad těmito kroky alespoň přemýšlet, hledat v nich to pozitivní. Zásadní je myšlenka, jestli chceme vzdělávat a vychovávat špičky, či chceme průměrnou šeď. Pro mě je zásadní i to, abychom minimalizovali žáky neúspěšné, otrávené či doslova zašlapané do země. O tom bude ale pokračování na téma změny na středních školách.
Jak vidno, není třeba revoluce. Postačí evoluce....
Pěkné dny všem.
Štefan Klíma
Jen mimoň se diví, proč bude stávka ve školách
Vážení čtenáři, rodiče, žáci, studenti a ostatní, situace ve školství je opravdu alarmující. V diskusích a v novinových článcích létá řada polopravd a termínů, které nemusí být na první dobrou pochopitelné.
Štefan Klíma
Už dost vyvolávání paniky ve školách
Vážení čtenáři, vážené paní učitelky, vážení kolegové učitelé. Rok se s rokem sešel a před pár hodinami zazvonily "zvony" na chodbách našich škol na dva měsíce naposledy.
Štefan Klíma
Jak změnit přijímací řízení?
V souvislosti s letošními problémy, které provází přijímací řízení, již několik let promýšlím, že by bylo potřeba přepracovat současný systém celého přijímacího řízení. Kritiků je spousta, ale návrhů moc není.
Štefan Klíma
Rodiče, žáci – přijímací zkoušky a kvalita vzdělávání záleží i na vás
Vážení rodiče, kolegyně, kolegové, přišla chvíle, kdy musíme spojit své síly. Vždyť nám všem jde o budoucnost dětí! Jedině společný tlak může pomoci zlepšit situaci a budoucnost našich dětí!
Štefan Klíma
Rozvrat a devastace vzdělávání 2023
?Vážení rodiče, maminky, tatínkové, tento článek je určen především vám. Věřím totiž, že vaším prvořadým cílem je co nejkvalitnější vzdělávání vašich dětí. Stejný cíl má i naprostá většina pracovníků škol. Jenže...
Štefan Klíma
A dost! Ministři, neničte budoucnost našich dětí!
Nová doba přináší staré pořádky (bohužel), alespoň to tak působí v Karmelitské ulici, kde sídlí MŠMT, a na ministerstvu financí.
Štefan Klíma
Z deníku šíleného ředitele 4
Podobnost se životem jakéhokoliv ředitele mateřské, základní či střední školy je čistě náhodná... Fejeton o životě ředitele školy
Štefan Klíma
Nový ministr školství
Už od poledne se objevují jména případných nových ministrů školství. Zatím však ani jedno z jmen není slibným tahákem. Bohužel...
Štefan Klíma
Krize přijímacího řízení
Od 28. dubna - po zveřejnění výsledků – jsem denně řešil i padesát telefonátů zoufalých rodičů. Často to byli rodiče uchazečů, kteří měli v pololetí průměrný prospěch 1,2 – 1,5. Situace byla pro mnohé opravdu zoufalá.
Štefan Klíma
Andělé strážní o Vánocích
Odpojte se prosím na chvíli od okolního světa, vypněte svá ostatní elektronická zařízení a pojďte se s námi ponořit do světa andělů, do světa zážitků, krásy a do historie Vánoc. Zatímco děti počítají, kdy skončí škola a ...
Štefan Klíma
Kam kráčíš naše školství?
Týmy "odborníků" neustále vytvářejí různé složité strategie. Nejsem odborník, jsem obyčejný učitel a ředitel školy, ale pokusil jsem se vytvořit jednoduché desatero rozvoje vzdělávacího systému s naší zemi.
Štefan Klíma
Poselství 2021
Poselství 2021 - určené nejen pracovníkům ve školství. Přijměme rok 2021 sice s pokorou, ale zároveň s hrdostí k pedagogickému stavu. Nezapomeňme při našem poslání na úsměvy, lidskost, spravedlnost ale i na toleranci a úctu k dru
Štefan Klíma
Vánoční pohlazení
Vážené přátelé, po vyčerpávajících měsících jsme se přiblížili Štědrému dni a Vánocům. Začíná taktéž období slunovratu a přichází nové, nepoznané. Věřme, že přichází lepší dny.
Štefan Klíma
Sedm R k přežití
Rozum, respekt, radost, resilience, ... to jsou jiná R než-li rouška, rozestup a ruce. Dala by se přidat i další R - jako například relaxace či rákoska...
Štefan Klíma
„Rozvaha, pokora a rozum v hrsti, to je to, oč tu nyní běží.“
Pustit všechny žáky do škol? Nebo ne? Jsou daleko lepší řešení pane ministře Plago a pane ministře Blatný.
Štefan Klíma
Distanční výuka. Sorry jako...
Řada "odborníků" nám ve sdělovacích prostředcích neustále předhazuje, že vše spojené s distanční výukou je špatně. To "odborník" je záměrně v uvozovkách. Nejsou to odborníci, jsou to lidé, kteří mluví do něčeho, čemu nerozumí.
Štefan Klíma
Jak učit? Musíme myslet více na individualitu žáků i na jejich rodiče
Pohled učitele a ředitele školy na současnou distanční výuku. Mysleme více na individualitu a na rodiny. /motivační text - vůbec bych si nedovolil někomu radit :)
Štefan Klíma
"Máte slovo" aneb Co se nevešlo
Včera jsem bohužel v pořadu „Máte slovo“ nemohl sdělit některé podstatné myšlenky. Rozhodl jsem se je v sepsat do tohoto článku.
Štefan Klíma
Selhání v případu Covid 19
Tento článek nemá za cíl posuzovat, zda Covid 19 je nebo není rýmička. V tomto článku se zamýšlím nad chybami, které se dosud učinily a zároveň předkládá řešení.
Štefan Klíma
Nezavírejme střední školy bez rozmyslu, pane Prymulo
Opravdu je v populaci mezi 16–19 letými pravděpodobnost nákazy nejvyšší. Z toho důvodu chápu, že se hledá řešení, jak snížit počet nakažených a reprodukční číslo. Zavření SŠ je sice nejjednodušší řešení, ale ne nejlepší!
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2065x