Už nechceme být nepřipravení, pane ministře!
STAVME MOSTY, KTERÉ LIDI SPOJUJÍ A SBLIŽUJÍ…
Vážené kolegyně, vážení kolegové, slíbil jsem si, že prázdninové měsíce využiji k odpočinku, a to i směrem ke psaní. Nedaří se, nedaří. Ale to je jiná „poudačka“.
Od neděle se hemží sdělovací prostředky zprávami z MŠMT, že děti půjdou v září do školy standardně, bez změn v systému. Na to se těší žáci, učitelé a samozřejmě i rodiče. Všichni máme školu a její činnost rádi v jejím klasickém rozpoložení. Všichni si přejeme, abychom nemuseli dělat žádná radikální rozhodnutí.
Řekněme si však na rovinu, že je potřeba se dobře připravit na to, co nás čeká. Respektive na to, co může přijít. Vzpomeňme si na moudré rčení: „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“.
Chtěl bych se v tomto krátkém zamyšlení věnovat tomu, co bych přivítal od MŠMT. Chtěl bych zmínit situace, pro které je potřeba připravit různé scénáře.
Za prvé si musíme uvědomit, že scénáře budou různé pro mateřské školy, pro základní školy či pro školy střední. Také se nesmí zapomenout na školy speciální, domy dětí a mládeže a na další zařízení.
Ministerstvo zdravotnictví by nám mělo vyspecifikovat, jak se máme ve školách připravit, abychom zabránili nepříjemnostem, neboli jak eliminovat možnost nákazy. Osobně už mám v naší škole zavedený systém, že třídy se klasicky na každou hodinu nestěhují. Přecházejí pouze do odborných učeben. Bude potřeba minimalizovat pohyb žáků po školách. Ano, v některých školách je takovéto rozhodnutí složité, ale věřte, že stojí za to se jím zabývat. Samozřejmostí bude zvýšená hygiena, dezinfekce a rozhodně nám nikdo nemusí doporučovat, že máme větrat. Učitelský stav je moudrý a takovéto věci sám pořeší.
Dalšími body by se mělo zabývat MŠMT. Bylo by dobré, kdyby nám předem připravili lidé z MŠMT scénáře, co ve škole udělat, když…. Když onemocní jeden žák. Když bude nemocných žáků více. Když onemocní učitel, či více učitelů. Všichni určitě přivítáme, když budeme vědět, jaké kroky budou následovat. Není nic horšího, než rozhodovat nahodile a bez potřebných znalostí.
Je však potřeba myslet na celou řadu záležitostí ve školním roce. Jak řešit pobyt dětí v družinách, o tom se už pan ministr zmínil. Jak však řešit funkčnost domovů mládeže? Jak nastavit chod školních jídelen, abychom i tam minimalizovali možnost nákazy? Jak řešit různé kurzy – lyžařský, plavecký, pěvecké sbory, či školy v přírodě? Školám, ale i rodičům by pomohlo, kdyby věděli, co se stane s kurzem, když dojde k nákaze jednoho či více žáků. Kdo uhradí škody. To totiž není vůbec jednoduchá záležitost. Na ni se není možné ani připojistit.
Pro střední školy a žáky devátých tříd je klíčové, jakým systémem budou probíhat burzy středních škol. Aktuálně si vůbec neumím představit stávající systém. Naše škola už však má vloženo do pronájmu stánků na těchto akcích několik desítek tisíc korun. Chápou lidé z MŠMT, že pokud se tyto věci nebudou včas řešit, že hrozí další finanční krvácení škol?
Jako spádová škola pro podzimní maturity potřebujeme co nejdříve znát scénář, jak budou probíhat maturity v září, a nejen ony, ale i závěrečné zkoušky, pokud dojde k nakažení například učitelů ve spádové škole.
Je potřeba také rozhodnout, jak se bude ve školách postupovat, pokud bude nakaženo více učitelů, než-li je škola schopná vysuplovat. Bude možná distanční výuka, třeba v omezené míře? Jak budeme řešit praxe či odborný výcvik, když… ? Situací je prostě mnoho a bylo by dobré vědět předem, jak se bude postupovat. Nechci nějaké dogma příkazy. Ale myslím, že návody a scénáře potřeba prostě jsou.
Jejda, jejda, chtěl jsem být dnes o dost kratší, ale už jsem opět na konci stránky. Prosím tedy odpovědné osoby na MŠMT. Poraďte se, přizvěte lidi z terénu = ze škol, z různých typů škol. A rozhodněte. Navrhněte postupy a řešení, která budou moci ředitelé škol v případě nouze použít. Scénáře, které budou znát nejen zaměstnanci škol, ale i rodiče a žáci. Ti všichni potřebují být připravení.
A nyní už odpočívejte, užívejte léto, čerpejte energii, vitamín D, tekutiny, úsměvy a dobrou náladu. Pohodu v duši přeji úplně všem. Krásné dny
Štefan Klíma
Jen mimoň se diví, proč bude stávka ve školách
Vážení čtenáři, rodiče, žáci, studenti a ostatní, situace ve školství je opravdu alarmující. V diskusích a v novinových článcích létá řada polopravd a termínů, které nemusí být na první dobrou pochopitelné.
Štefan Klíma
Už dost vyvolávání paniky ve školách
Vážení čtenáři, vážené paní učitelky, vážení kolegové učitelé. Rok se s rokem sešel a před pár hodinami zazvonily "zvony" na chodbách našich škol na dva měsíce naposledy.
Štefan Klíma
Jak změnit přijímací řízení?
V souvislosti s letošními problémy, které provází přijímací řízení, již několik let promýšlím, že by bylo potřeba přepracovat současný systém celého přijímacího řízení. Kritiků je spousta, ale návrhů moc není.
Štefan Klíma
Rodiče, žáci – přijímací zkoušky a kvalita vzdělávání záleží i na vás
Vážení rodiče, kolegyně, kolegové, přišla chvíle, kdy musíme spojit své síly. Vždyť nám všem jde o budoucnost dětí! Jedině společný tlak může pomoci zlepšit situaci a budoucnost našich dětí!
Štefan Klíma
Rozvrat a devastace vzdělávání 2023
?Vážení rodiče, maminky, tatínkové, tento článek je určen především vám. Věřím totiž, že vaším prvořadým cílem je co nejkvalitnější vzdělávání vašich dětí. Stejný cíl má i naprostá většina pracovníků škol. Jenže...
Štefan Klíma
A dost! Ministři, neničte budoucnost našich dětí!
Nová doba přináší staré pořádky (bohužel), alespoň to tak působí v Karmelitské ulici, kde sídlí MŠMT, a na ministerstvu financí.
Štefan Klíma
Z deníku šíleného ředitele 4
Podobnost se životem jakéhokoliv ředitele mateřské, základní či střední školy je čistě náhodná... Fejeton o životě ředitele školy
Štefan Klíma
Nový ministr školství
Už od poledne se objevují jména případných nových ministrů školství. Zatím však ani jedno z jmen není slibným tahákem. Bohužel...
Štefan Klíma
Krize přijímacího řízení
Od 28. dubna - po zveřejnění výsledků – jsem denně řešil i padesát telefonátů zoufalých rodičů. Často to byli rodiče uchazečů, kteří měli v pololetí průměrný prospěch 1,2 – 1,5. Situace byla pro mnohé opravdu zoufalá.
Štefan Klíma
Andělé strážní o Vánocích
Odpojte se prosím na chvíli od okolního světa, vypněte svá ostatní elektronická zařízení a pojďte se s námi ponořit do světa andělů, do světa zážitků, krásy a do historie Vánoc. Zatímco děti počítají, kdy skončí škola a ...
Štefan Klíma
Kam kráčíš naše školství?
Týmy "odborníků" neustále vytvářejí různé složité strategie. Nejsem odborník, jsem obyčejný učitel a ředitel školy, ale pokusil jsem se vytvořit jednoduché desatero rozvoje vzdělávacího systému s naší zemi.
Štefan Klíma
Poselství 2021
Poselství 2021 - určené nejen pracovníkům ve školství. Přijměme rok 2021 sice s pokorou, ale zároveň s hrdostí k pedagogickému stavu. Nezapomeňme při našem poslání na úsměvy, lidskost, spravedlnost ale i na toleranci a úctu k dru
Štefan Klíma
Vánoční pohlazení
Vážené přátelé, po vyčerpávajících měsících jsme se přiblížili Štědrému dni a Vánocům. Začíná taktéž období slunovratu a přichází nové, nepoznané. Věřme, že přichází lepší dny.
Štefan Klíma
Sedm R k přežití
Rozum, respekt, radost, resilience, ... to jsou jiná R než-li rouška, rozestup a ruce. Dala by se přidat i další R - jako například relaxace či rákoska...
Štefan Klíma
„Rozvaha, pokora a rozum v hrsti, to je to, oč tu nyní běží.“
Pustit všechny žáky do škol? Nebo ne? Jsou daleko lepší řešení pane ministře Plago a pane ministře Blatný.
Štefan Klíma
Distanční výuka. Sorry jako...
Řada "odborníků" nám ve sdělovacích prostředcích neustále předhazuje, že vše spojené s distanční výukou je špatně. To "odborník" je záměrně v uvozovkách. Nejsou to odborníci, jsou to lidé, kteří mluví do něčeho, čemu nerozumí.
Štefan Klíma
Jak učit? Musíme myslet více na individualitu žáků i na jejich rodiče
Pohled učitele a ředitele školy na současnou distanční výuku. Mysleme více na individualitu a na rodiny. /motivační text - vůbec bych si nedovolil někomu radit :)
Štefan Klíma
"Máte slovo" aneb Co se nevešlo
Včera jsem bohužel v pořadu „Máte slovo“ nemohl sdělit některé podstatné myšlenky. Rozhodl jsem se je v sepsat do tohoto článku.
Štefan Klíma
Selhání v případu Covid 19
Tento článek nemá za cíl posuzovat, zda Covid 19 je nebo není rýmička. V tomto článku se zamýšlím nad chybami, které se dosud učinily a zároveň předkládá řešení.
Štefan Klíma
Nezavírejme střední školy bez rozmyslu, pane Prymulo
Opravdu je v populaci mezi 16–19 letými pravděpodobnost nákazy nejvyšší. Z toho důvodu chápu, že se hledá řešení, jak snížit počet nakažených a reprodukční číslo. Zavření SŠ je sice nejjednodušší řešení, ale ne nejlepší!
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2065x